Vitamine K gehalte
van voedingsmiddelen
Mensen
met trombose moeten vanwege de antistollingsmedicijnen die ze gebruiken
letten op hun vitamine K inname. Diëtisten vinden het soms lastig om
hier goed advies over te geven. In welke voedingsmiddelen zit veel
vitamine K? En mogen supplementen gewoon gebruikt worden? Tijd om de
misverstanden de wereld uit te helpen.
'Ik ben continu
op zoek naar de waarheid!'
Voedingswetenschapper
Esmée Doets aan het woord over de grote verschillen tussen
vitaminerichtlijnen in Europa
Esmée Doets doet promotieonderzoek aan de Wageningen Universiteit
naar de Europese richtlijnen voor vitamines en mineralen. De verschillen
tussen die richtlijnen leveren haar van tijd tot tijd de nodige
kopzorgen op. ‘Soms leidt hetzelfde onderzoek tot verschillende
aanbevelingen.’
Magnesium, een wondermiddel?
Voor
zwangere vrouwen en sporters is het een regelmatig terugkerend probleem:
spierkrampen. Bekend is dat een tekort aan magnesium deze klachten kan
veroorzaken. Minder bekend is dat het mineraal in verband wordt gebracht
met een kleiner risico op een beroerte en verbetering van de
glucoseregulatie bij diabetespatiënten. Alsof het nog niet genoeg was,
verscheen kort geleden een publicatie in het Journal of Nutrition,
waaruit blijkt dat magnesium het risico op colonkanker mogelijk
verkleint. Is magnesium een wondermiddel?