Mannen en vrouwen  (51-70 jaar)

Als we ouder worden verandert de behoefte aan vitamines en mineralen. Ben je als vrouw boven de 50, dan heb je extra vitamine D nodig en is de hoeveelheid calcium die je dagelijks nodig hebt groter. Gezond ouder worden betekent extra goed letten op vitamines en mineralen.

Bekend is dat onze voedingsgewoonten een niet te verwaarlozen rol spelen bij het ontstaan van een aantal ouderdomsziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Gezonde voeding is daarom op deze leeftijd onverminderd belangrijk.

Extra vitamine D

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat de huid van de oudere mens steeds minder vitamine D aanmaakt.

Alle vrouwen boven de vijftig hebben dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig. Voor mannen geldt dit niet, tenzij ze een donkere huid hebben of onvoldoende buiten komen.

Lees meer over vitamine D

Vitamine B12

De kans op maag- en darminfecties wordt groter naarmate we ouder worden. Hierdoor kan de  maagzuurproductie verminderen. Ook wordt een andere stof die nodig is om vitamine B12 op te nemen steeds minder aangemaakt. Hierdoor wordt vitamine B12  soms minder goed opgenomen in het lichaam en als gevolg hiervan is er een grotere kans op een vitamine B12-tekort.

Multivitamine voor 50 plus

Daarnaast kunnen er omstandigheden zijn waardoor mensen vanaf vijftig jaar minder gezond of gevarieerd eten en dus mogelijk een vitaminetekort kunnen ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld komen door een verminderde eetlust, kauw- en slikproblemen door problemen met het gebit, sociale isolatie en een verminderde mobiliteit.

Ook gebruiken mensen boven de 50 jaar meer medicijnen, terwijl bepaalde medicijnen de opname van vitamines verstoren.

Overzicht vitamines mannen en vrouwen van 51-70 jaar.

Overzicht mineralen mannen en vrouwen van 51-70 jaar.



Deel: