Jongeren (14-18 jaar)

In deze periode gebeurt er van alles in het lichaam. Het lichaam ondergaat een groeispurt en de hormoonhuishouding wordt op zijn kop gezet. Al die veranderingen stellen hoge eisen aan de vitamine- en mineralenvoorziening.

Gezonde voeding is in deze periode erg belangrijk. Wanneer onregelmatig of ongezond wordt gegeten, en dat komt nogal eens voor in deze fase, dan kan de voeding te weinig vitamines of mineralen bevatten

Supplementen

Wanneer iemand gezond en gevarieerd eet zijn supplementen niet nodig. Tieners met een donkere huid, die een hoofddoek dragen of die minder dan een kwartier per dag buiten komen hebben wel het advies om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen.

Als er sprake is van een ongezond en onregelmatig eten, dan kan een tekort aan vitamines en mineralen ontstaan. Uiterlijk wordt steeds belangrijker in deze periode. Met name meisjes besluiten regelmatig om op dieet te gaan. Een langdurig en eenzijdig vermageringsdieet kan leiden tot tekorten aan vitamines en mineralen.

Gezonde voeding bevat méér dan alleen vitamines en mineralen. Het heeft de voorkeur om zo gezond mogelijk te eten. Als dit niet lukt is het gebruik van een multivitaminesupplement het overwegen waard.

In dit overzicht staat hoeveel vitamines tieners per dag nodig hebben.

In dit overzicht staat hoeveel mineralen tieners per dag nodig hebben.

 

Deel: