Vrouwen  (19-50 jaar)

Een gezonde voeding is de basis voor een gezond leven. We willen allemaal zo gezond mogelijk oud worden. Daarvoor wordt in deze levensfase de basis gelegd.

Zo gaat bijvoorbeeld de botopbouw door tot een jaar of 30. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw; daardoor worden de botten minder stevig. Met name voor vrouwen is het zaak om de botten zo sterk mogelijk te krijgen en te houden. Dit helpt osteoporose te voorkomen. Vitamines en mineralen spelen daarbij een belangrijke rol. Voor zwangere vrouwen geldt een aantal aparte vitamine adviezen. Ga hiervoor naar het onderdeel zwangere vrouwen.

Meer informatie over de functie van vitamines en mineralen is te lezen onder ‘alle vitamines en mineralen op een rij’.

Supplementen voor vrouwen

Vrouwen die gezond en gevarieerd eten, hebben in principe geen supplementen nodig. Voor zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D en extra foliumzuur te gebruiken. Ook vrouwen met een donkere huidskleur, vrouwen die een hoofddoek dragen of die onvoldoende buiten komen (minder dan een kwartier per dag) hebben extra vitamine D nodig: 10 microgram per dag. Vrouwen die lijnen, zeer veel sporten, medicijnen gebruiken of vegetarisch eten moeten wel extra op hun voeding letten. Vrouwen die roken hebben een hogere behoefte aan vitamine C, omdat er meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Een vitamine C-supplement is dan gewenst, maar stoppen met roken is natuurlijk de beste oplossing.

Hier staat hoeveel vitamines volwassen vrouwen per dag nodig hebben.

Hier staat hoeveel mineralen volwassen vrouwen per dag nodig hebben.

Deel: