Nieuws
Nieuw onderzoek: depressie door tekort aan vitamine D
Er is een duidelijk verband tussen een tekort aan vitamine D en depressie, zo blijkt uit recent onderzoek. Bij ouderen met een depressie is het vitamine D-gehalte in het bloed namelijk veel lager dan bij ouderen zonder depressie. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het VU medisch centrum.Van de mensen in de leeftijd van 55 tot 85 jaar heeft circa 13 procent last van...
Vitamines en mineralen in groente en fruit
De hoeveelheid vitamines en mineralen in onze voeding wordt bepaald door veel verschillende factoren. Er is variatie in het gehalte aan vitamines en mineralen door de verschillen in seizoenen en de omgeving waarin groente en fruit worden gekweekt. Ook kan de manier van telen invloed hebben. Daarnaast zijn de oogstmethoden...
Te weinig vitamine D en foliumzuur voor kinderen
Peuters en kleuters eten ongezond en eenzijdig, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM: te weinig groente, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. En te veel verzadigde (slechte) vetten. Daarnaast is de inname van vitamine D en foliumzuur te laag. Slechts drie op de vijf peuters krijgt een supplement met vitamine D. Wat kunnen ouders doen om te zorgen dat kinderen in elk...
Meer voorlichting nodig over foliumzuur en zwangerschap
Vrouwen die zwanger willen worden hebben extra foliumzuur nodig om neurale buisdefecten (het ‘open ruggetje’) bij de baby te voorkomen. Dat lukt alleen met supplementen. Maar lang niet alle vrouwen gebruiken die ook. De Gezondheidsraad pleit daarom voor een gerichte campagne. Het Vitamine Informatie Bureau steunt dit advies van harte.
Extra foliumzuur vanaf vier weken vóór...
Voorkómen van kanker begint bij voeding
De aanbeveling
De aanbeveling voor voedingssupplementen luidt als volgt:
voedingssupplementen
Stel als doel om de voedingsbehoeften alleen via de voeding te bereiken1
doelstelling voor de volksgezondheid
maak het deel van de bevolking dat zonder voedingssupplementen alle aanbevolen dagelijkse hoeveelheden haalt zo groot mogelijk.
individuele...
Supplementen blijven zinvol
Het is allerminst de bedoeling dat mensen stoppen met het gebruik van supplementen, naar aanleiding van een Amerikaans onderzoek dat veel stof heeft doen opwaaien. Dat zegt Prof. Dr. Ir. Gertjan Schaafsma. Hij is bijzonder hoogleraar aan de Wageningen Universiteit en lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van het Vitamine Informatie Bureau.
Een studie naar supplementen met...
Nederlanders moeten twee keer zoveel groente en fruit eten
Het was al bekend: Nederlanders eten veel te weinig groente en fruit. Maar uit de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad blijkt weer eens hoe groot de achterstand is. In de praktijk zouden de Nederlanders tientallen tot zelfs honderd procent méér groente en fruit moeten eten om onder meer voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Het Vitamine...
Met ijzer en vitamine C fit de lente in
De lente en de zomer zijn weer in aantocht. Tijd voor een nieuwe start vol energie! Maar hoe kom je aan die energie, hoe zorg je dat je je fit voelt? Vitamines en mineralen helpen een handje.
Je voelt je fit als je voldoende energie hebt om de dingen te doen die je wil doen. Die energie haal je uit je voeding en je lichaam moet die energie uit je voeding vrijmaken Want al die...
Vitamines voor een gezonde huid!
De zomer komt er aan en dat betekent dat iedereen er weer op zijn best wil uitzien. Een lekker kleurtje willen we allemaal, maar daar hebben we de zon voor nodig. Zonlicht hebben we bovendien nodig voor de aanmaak van vitamine D, maar teveel zon kan schadelijk zijn. Om je huid gezond te houden kunnen vitamines soms een handje helpen.
Luteïne en het gezichtsvermogen: de stand van zaken
De belangrijkste componenten van de gele vlek in het oog zijn luteïne en zeaxanthine. De gele vlek zit op het netvlies in het oog en zorgt voor een scherp gezichtsvermogen. Epidemiologische studies tonen aan dat een hogere luteïne en/of zeaxanthine inname samenhangt met een lager risico op leeftijdsgerelateerde macula degeneratie.

