20 september 2012

5 Vitamines houden de weerstand op peil

Vitamines kunnen een handje helpen als het gaat om het versterken van de weerstand. Het Vitamine Informatie bureau zet de vijf belangrijkste weerstandsvitamines voor je op een rij.

 

1. Vitamine C      

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Deze vitamine stimuleert de vorming van  witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem, oftewel de weerstand. Van vitamine c wordt vaak gedacht dat het een verkoudheid kan voorkomen. Maar dit blijkt niet het geval. Vitamine C kan wel de duur van de verkoudheid verkorten en zorgen dat de klachten minder heftig zijn. Vitamine C komt veel voor in groente en fruit. Wist u dat veel Nederlanders te weinig groente en fruit eten? Dit geldt met name voor jongvolwassen. Slechts 2% van deze groep eet 150 gram groenten per dag. Minder dan 10% van de groep eet de aanbevolen twee stuks fruit per dag.  

2. Vitamine D            

Vitamine C is weliswaar de bekendste weerstandsvitamine. Toch is het niet de belangrijkste. Dat is zonder twijfel vitamine D. Een klein gebrek aan vitamine D maakt u al behoorlijk vatbaar voor ziekte. Vitamine D zit in vette vis, halvarine en margarine, maar u krijg het vooral binnen door de inwerking van zonlicht op de huid. In het najaar schijnt de zon steeds minder. Daarnaast hebben veel mensen, zoals baby’s, peuters, zwangeren en oudere mensen het hele jaar door extra vitamine D nodig.

3. Vitamine A         

Vitamine A wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. De vitamine zorgt ervoor dat we altijd voldoende witte bloedcellen hebben en zorgt zo voor een goede weerstand. Belangrijke bronnen van vitamine A zijn lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A. Daarnaast wordt er in Nederland vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

4. Vitamine B6    

Ook vitamine B6 zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen. Deze vitamine houdt de lymfeklieren in goede conditie. Witte bloedcellen worden in de lymfeklieren aangemaakt. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

5. Vitamine E              

Vitamine E is een anti-oxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging. Vitamine E is een vetoplosbare vitamine en komt voor in bijvoorbeeld zonnebloemolie.

Is een extra sinaasappeltje voldoende?    

Om fit de herfst door te komen is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Uitgangspunt hierbij blijft natuurlijk twee ons groenten en twee stuks fruit. Maar ook andere voedingsmiddelen zoals brood, vlees en zuivel zijn belangrijk. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten dan is het gebruik van een laaggedoseerde multivitamine het overwegen waard. Zo blijft de weerstand op peil in de zomer én in de winter.

Hoe zit het met jouw weerstand?    

Het Vitamine Informatie Bureau heeft de Weerstandscheck ontwikkeld. Er wordt gevraagd naar zowel uw voedings- als andere leefgewoonten. Hierdoor krijg je een goed beeld van jouw weerstand op dit moment.

Bronnen:     

Rodrigo Mora, J. et al. Vitamin effects on the immune system: vitamine A en D take centre stage. Nat Rev Immunol. 2008 September; 8 (9): 685-698. Doi:10.1038/nri2378
Wetenschappelijke stand van zaken ten aanzien van vitamines, mineralen en spoorelementen, TNO Voeding, 2007

 


 

 

 

 

Deel: