14 juli 2017

6 feiten over vitamine D en de zwangerschap

Als je zwanger wilt worden of als je al zwanger bent, wil je natuurlijk goed voor jezelf en je ongeboren kind zorgen. Je eet waarschijnlijk gezond, rookt niet en gebruikt geen alcohol. En je slikt foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wil worden. Maar ook vitamine D is een belangrijke vitamine tijdens je zwangerschap. We zetten de feiten op een rij:

1. De aanbevolen hoeveelheid vitamine D tijdens de zwangerschap is 10 microgram per dag. Om er zeker van te zijn dat iedere zwangere vrouw genoeg binnenkrijgt adviseert de Gezondheidsraad zwangere vrouwen dagelijks een vitamine D-supplement (10 microgram) te nemen.

2. Een op de tien zwangere vrouwen heeft een vitamine D-tekort. Bij vrouwen met een getinte of donkere huid ligt dit aantal hoger (soms tot wel 75%). 

3. Vitamine D zorgt voor sterke botten. Vroeg in de zwangerschap wordt het skelet van je kind aangelegd. Vitamine D is nodig voor de opname van calcium (kalk). Ben je zwanger dan heb je extra vitamine D nodig om genoeg calcium uit de voeding op te kunnen opnemen voor jezelf en je kind.

4. Vitamine D speelt een rol bij het voorkomen van onder andere zwangerschapsvergiftiging, zwangerschapsdiabetes en een laag geboortegewicht (< 2.500 gram) van je baby.

5. In het eerste maanden van de zwangerschap is het risico op een miskraam het grootste. Uit onderzoek blijkt dat een te laag vitamine D-gehalte in het eerste trimester van de zwangerschap een risicofactor het risico op een miskraam vergroot.

6. Er zijn speciale (multi)vitamines voor zwangere vrouwen te koop. Deze bevatten ook vitamine D.

Ben je zwanger en wil jij weten of je genoeg vitamine D binnenkrijgt? Doe dan nu de vitamine-zwangerschapstest.


 

 

Deel: