28 juli 2017

65 bananen met vitamine B6: fact finding

Misschien heb je de laatste tijd iets gelezen over vitamine B6. Meningen buitelen over elkaar heen, maar hoe zit het nu precies? Tijd voor fact finding. Dit zijn de vijf belangrijkste vragen én antwoorden over vitamine B6, met dank aan prof. Renger Witkamp, lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Vitamine Informatiebureau.

Hebben we B6 nodig?

Zeker. Vitamine B6, ook wel pyridoxine is een heel belangrijke vitamine. Het is betrokken bij de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Ook zorgt vitamine B6 voor de energievoorziening én voor een goede werking van het zenuwstelsel. Een veelzijdige vitamine dus!

Hoeveel hebben we nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de ADH, is voor volwassenen vastgesteld op 1,5 milligram per dag. Dat komt bijvoorbeeld overeen met zes volkoren boterhammen.

Wie loopt er risico op een tekort?

Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt genoeg B6 binnen. Alleen weten we uit onderzoek, dit jaar nog door het Vitamine Informatiebureau, dat dit lang niet iedereen lukt. Het beste advies is natuurlijk om toch gezond en gevarieerd te gaan eten. Een multivitamine kan extra zekerheid bieden dat je voldoende binnenkrijgt.

Wanneer is B6 schadelijk?

Zoals dat heel vaak geldt: alleen bij heel hoge doseringen en zeer langdurig dagelijks gebruik. Je kunt dan last krijgen van bijvoorbeeld tintelende handen en voeten.

De veilige bovengrens is 25 milligram per dag en via de voeding bereik je die grens niet. Dat is namelijk de hoeveelheid die je binnenkrijgt als je 10 kilo aardappelen of 65 bananen eet. Een banaan is gezond, maar 65 bananen niet. Zo is het ook met vitamine B6. 

Je kunt in Nederland gewoon supplementen kopen met 100 mg, dus vier keer zo veel als de veilige bovengrens. Hoe kan dat?

De veilige bovengrens heeft in de Nederlandse warenwet nog niet geleid tot een maximum hoeveelheid voor vitamine B6 in supplementen. Dat heeft vooral te maken met de discussie over het beschikbare wetenschappelijke onderzoek. In de VS wordt dat onderzoek anders geïnterpreteerd en ligt de bovengrens bijvoorbeeld op 100 mg. En er kunnen ook andere factoren meespelen. De wetenschappelijke adviesraad van het Vitamine Informatiebureau verzamelde vitamine B6-gegevens van honderden patiënten in het AMC in Amsterdam en het UMCG in Groningen. Symptomen die op een teveel aan vitamine B6 lijken te duiden, kunnen mogelijk ontstaan door het gelijktijdig gebruik van vitamine B6 met meerdere medicijnen. Ook zou het kunnen zijn dat een hoge inname van vitamine B6 een bestaand tekort aan vitamine B12 versterkt. Kortom: het is lastig om te bepalen in hoeverre klachten echt te maken hebben met het langdurig gebruik van vrij verkrijgbare, hoog gedoseerde supplementen met vitamine B6.

Waar moet ik op letten bij een supplement?

Op het etiket van een vitaminesupplement staat hoeveel vitamines en mineralen erin zitten, plus het percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Staat er tussen de 100 en 300% ADH, dan gaat het om een supplement met een lage dosering en is het gebruik volstrekt veilig. Want die ADH is dus 1,5 milligram per dag en ook met 300% daarvan blijf je dus heel ver onder de veilige bovengrens.

Vitaminecheck

Twijfel je over de hoeveelheid vitamines en mineralen in je vitaminesupplement? Maak een foto van het etiket en stuur en plaats deze op onze Facebookpagina of stuur ‘m via Whatsapp (06 26 97 26 26). Onze voedingsdeskundigen reageren zo snel mogelijk. 


 

 

Deel: