18 april 2017

7 feiten over vitamine D

De zon schijnt volop! Uit dat zonlicht maakt ons lichaam vitamine D, een belangrijke vitamine voor botten en spieren. We zetten 7 feiten over zonnevitamine D voor je op een rij!

1. Vitamine D maak je vooral in de zomer aan uit zonlicht

Vooral tussen april en oktober maakt je huid onder invloed van de zon vitamine D aan. Maar probeer het hele jaar door iedere dag een kwartier tot een half uur per dag naar buiten te gaan tussen 11 en 15 uur. Het is namelijk een goede gewoonte om dagelijks buiten te zijn.

2. Vitamine D haal je ook uit voeding

Ongeveer eenderde deel van de hoeveelheid vitamine D die je op dag nodig hebt haal je uit de dagelijkse voeding. Vooral vette vis (zoals zalm, haring en makreel) is rijk aan vitamine D. Eieren bevatten redelijk wat vitamine D, melk en melkproducten nauwelijks. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

3. Veel Nederlanders hebben extra vitamine D nodig

Het Vitamine Informatie Bureau gaat uit van de adviezen van de Gezondheidsraad. Deze groepen krijgen het advies om extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement.

10 microgram extra vitamine D per dag:

  • Alle kinderen tot hun vierde verjaardag
  • Zwangere vrouwen
  • Iedereen met een donkere of getinte huid tot 70 jaar
  • Iedereen die niet dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur buitenkomt
  • Iedereen die buiten zijn of haar handen en hoofd bedekt
  • Vrouwen boven de 50 jaar

20 microgram extra vitamine D per dag:

  • Iedereen boven de 70 jaar

 

4. Er bestaan verschillende vormen van vitamine D

Vitamine D3, ook wel cholecalciferol, is de vorm van vitamine D die het meest wordt gebruikt in supplementen. Er bestaat ook vitamine D2, ergocalciferol, deze vorm is wat minder goed opneembaar, maar wel volledig plantaardig.

5. Mensen met een donkere of getinte huid maken minder snel vitamine D aan

Een getinte of donkere huid maakt minder (snel) vitamine D aan uit zonlicht. Op de Fitzpatrick-schaal is dit huidtype IV, V, VI. Als vuistregel kun je stellen dat dit een huid is die niet verbrandt voor hij bruin wordt.

6. Een tekort aan vitamine D kan botontkalking veroorzaken

Vitamine D bevordert de opname van calcium en de opbouw van de botten. Wanneer vitamine D ontbreekt, verlopen deze processen trager, hetgeen resulteert in rachitis (Engelse ziekte, een skeletafwijking) bij kinderen en verweking van de botten (osteomalacie) bij volwassenen. Een tekort aan vitamine D kan osteoporose veroorzaken. Osteoporose is botontkalking die op latere leeftijd optreedt en die vooral bij vrouwen de kans op botbreuken verhoogt. Studies bij oudere vrouwen tonen aan dat extra vitamine D, aanvullend op de dagelijkse voeding, het risico op botbreuken verkleint. Tot slot kan ernstig vitamine D-gebrek spierzwakte en spierkrampen veroorzaken.

7. Vitamine D zit ook in een multivitamine

In multivitamines zit vitamine D. In multivitamines voor de risicogroepen zit meestal een aangepaste hoeveelheid vitamine D.

 

  


 

 

Deel: