Extra magnesium nodig? - Vitamine Informatie Bureau

16 februari 2012

Extra magnesium nodig?

Recent verscheen een groot onderzoek in het nieuws waaruit blijkt dat magnesium het risico op een beroerte kan voorkomen. Ook is bekend is dat een tekort aan magnesium spierkrampen kan veroorzaken. Minder bekend is dat het mineraal in verband wordt gebracht met verbetering van de gevoeligheid voor insuline bij diabetespatiënten. Is het nodig om extra magnesium te nemen? We zetten de onderzoeksresultaten op een rij.

Magnesium wordt ook gebruikt door turners

Beroerte

Zweedse onderzoekers constateerden dat het risico op een herseninfarct met 9 procent daalde bij 100 milligram extra magnesium per dag. Ook op het algemene risico op een beroerte heeft magnesium invloed: iedere dag 100 milligram extra magnesium verlaagt het algemene risico met 8 procent.

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers de resultaten van zeven eerdere studies naar het verband tussen magnesium en een beroerte. De studies zijn uitgevoerd tussen 1998 en 2011. De onderzoekers verklaren het effect door het bloeddrukverlagende effect van magnesium.

Sporters en zwangere vrouwen

Magnesium is nodig voor de opbouw en het goed functioneren van de spieren. Zwangere vrouwen kunnen baat hebben bij extra magnesium. De resultaten uit meerdere studies laten zien dat spierkrampen minder vaak voorkomen wanneer zwangere vrouwen extra magnesium slikken.

Door overmatig zweten verliest een sporter zouten, zoals magnesium. Hierdoor ontstaat er een tekort aan dit mineraal. Er zijn aanwijzingen dat suppletie bij sporters tot minder spierkrampen leidt. 

Colonkanker

Er zijn aanwijzingen dat magnesium een rol speelt bij het verkleinen van het risico op darmkanker,
zo blijkt uit recent Japans onderzoek. De onderzoekers volgden acht jaar lang een groep van ruim 87.000 mensen met een gemiddelde leeftijd van 57 jaar. Via voedselfrequentievragenlijsten werd de inname van magnesium in kaart gebracht. Een inname van 327 milligram (mg) magnesium per dag bleek bij mannen het risico op colonkanker met 52% te verkleinen. Bij vrouwen werd dit effect niet gevonden. Meer onderzoek is nodig om deze specifieke rol van magnesium verder te onderbouwen.

Diabetes

Een tekort aan magnesium komt vaker voor bij mensen met diabetes en hangt samen met verschillende complicaties, zoals hart- en vaatziekten. Verder zijn er aanwijzingen dat magnesiumsuppletie de gevoeligheid voor insuline verbetert.

Extra magnesium?

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen (19-50 jaar) vastgesteld op 300-350 mg en voor volwassen vrouwen op 250-350 mg. Magnesium komt veel voor in groente en fruit. Uit de VCP (Voedsel Consumptie Peiling) blijkt dat Nederlanders veel te weinig groente en fruit binnenkrijgen. Daarin zit niet alleen magnesium, maar zitten ook andere belangrijke mineralen. Het is dus belangrijk om voldoende groente en fruit te eten.  Het is ook mogelijk om een (multivitamine) supplement te nemen.

Sommige groepen, zoals zwangere vrouwen met spierkrampen, hebben baat bij suppletie. De maximaal veilige dosis voor magnesium uit supplementen is 250 mg per dag. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen. Dit betekent dat eenmalige of kortdurende overschrijding van de maximaal veilige dosis geen direct gevaar oplevert.

Bronnen:

Young G, Jewell D. Interventions for leg cramps in pregnancy. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2002;(1):CD000121.
Koebnick C et al. Long-term effect of a plant based diet on magnesium status during pregnancy. Eur J Clin Nutr. 2005; 59(2): 219-225.
Roffe C et al. Randomised, cross-over, placebo controlled trial of magnesium citrate in the treatment of chronic persistant leg cramps. Med Sci Monit. 2002; 8(5): 326-330.
Johnson S. The multifaceted and widespread pathology of magnesium deficiency. Med Hypotheses. 2001; 56 (2):163-170.
Clarkson. Exercise and mineral status of athletes: calcium, magnesium, phosphorus, and iron. Med Sci Sports Exerc. 1995; 27(6): 831-843.
Forrest H et al. Update on the relationship between magnesium and exercise. Magnesium Research. 2006; 19(3): 180-189.
Larsson SC et al, Dietary magnesium intake and risk of stroke: a meta-analysis of prospective studies. American Journal of Clinical Nutrition. 2012 Feb;95(2):362-6. Epub 2011 Dec 28
Ma E et al. High dietary intake of magnesium may decrease risk of colorectal cancer in Japanese men. Journal of Nutr. 2010; 140 (4): 779-785                                                                                                  Ohira T et al. Serum and Dietary Magnesium and Risk of Ischemic Stroke - The Atherosclerosis Risk in Communities Study. Am Journ of Epidem. 2009; doi:10.1093/aje/kwp071
Song Y, Liu S. Magnesium and cardiovasculair disease: time for intervention? American Journal of Clinical Nutrition 2012 Feb;95(2):269-70. Epub 2012 Jan 4


 

 

 

 

Deel: