2 januari 2017

Extra vitamines? Een goed voornemen!

Aan het begin van het jaar hebben we veel goede voornemens. Stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten. Maar het blijkt moeilijk om ze vol te houden. Maar liefst 92% van de goede voornemens mislukt.

Automatische piloot

Er is een truc die werkt: zorgen dat je het op de automatische piloot doet, dat je er niet meer bij nadenkt, dat het ingesleten gedrag is. Het aanleren van zo’n nieuwe gewoonte kost wel tijd, een week of drie. En dat is natuurlijk ook het addertje onder het gras.

Zo werkt het ook bij extra vitamines. Het kan zijn dat je die nodig hebt, bijvoorbeeld vitamine D voor vrouwen boven de vijftig, of foliumzuur voor vrouwen die zwanger willen worden. Probeer een gewoonte van te maken van het nemen van een vitaminesupplement, zodat het onderdeel is van je vaste dagelijkse ritueel. Neem het supplement bijvoorbeeld rond de maaltijd. Dan vergeet je het niet en kost het ook geen moeite om eraan te denken. Voor vitamine D is dat ook nog eens extra handig, want dat wordt beter opgenomen als je tegelijkertijd een beetje vet eet. Wat ook scheelt: ‘kleine’ goede voornemens houd je beter vol dan grote. En een supplement per dag is natuurlijk geen enorm zware opdracht!

Extra vitamines

Minder en gezond eten staat elk jaar in de top van de lijstjes met goede voornemens. En ook die voornemens lijden meestal schipbreuk. Spijtig, want gezond eten is belangrijk en maar een klein deel van de Nederlanders lukt het echt, blijkt uit de cijfers. We moeten eigenlijk elke dag minstens 250 gram groente eten. Dat halen we nu bij lange na niet: we eten gemiddeld 127 gram groente per dag. En het zijn gemiddelden, dus veel mensen zitten er nog ver onder. 

Lukt het je niet om iedere dag gezond te eten, dan kan aanvulling met een multivitamine een goede gewoonte zijn. Moeilijk is het niet, en met je vitamines en mineralen zit je dan in elk geval goed!


 

 

Deel: