4 januari 2017

10x sportvitamines en -mineralen

Heb jij je ook voorgenomen om in het nieuwe jaar écht serieus weer meer te gaan sporten? Prima voornemen, sporten is gezond! Ga maar na: je hebt minder kans op ziekten, je blijft makkelijker op gewicht en je houdt je weerstand op peil. Als je gaat sporten verbruik je meer energie. Als je die energie aanvult met gezonde voeding, dan krijg je vanzelf ook meer vitamines en mineralen binnen. Maar welke zijn het belangrijkste? We zetten het op een rij.

Sportvitamines en -mineralen

Als je gaat sporten gebeurt er van alles in je lichaam. Je hartslag versnelt, je bloed stroomt sneller en je hersenen geven allerlei stoffen af die ervoor zorgen dat je bewegingen goed verlopen en dat je, zelfs als het zwaar is, een fijn gevoel krijgt van het sporten. Om al die processen goed te laten verlopen moet je zorgen voor een gezonde en gevarieerde voeding, met voldoende vitamines en mineralen. Want ook die vitamines en mineralen dragen hun steentje bij: 

  • B-vitamines (B2, B3, B5, B6, B11 en B12): zorgen dat je je fit voelt en helpen bij vermoeidheid. 
  • Vitamine C: geeft extra energie bij vermoeidheid
  • Vitamine D:  zorgt voor sterke botten en speelt een rol bij de spierfunctie
  • Magnesium: is goed voor de werking van de spieren
  • IJzer: is belangrijk voor een normaal zuurstoftransport in het lichaam

Eiwitten, vitamines en mineralen

Eiwitten heb je nodig voor spieropbouw én voor het herstel van je spieren na het sporten. Vlees, vis en zuivel zijn daarvoor goede bronnen. En laat daar nou ook net een groot deel van de vitamines en mineralen in zitten die je als sporter goed kunt gebruiken! Zuivel is namelijk rijk aan vitamine B2 en B12, in (vette) vis zit veel vitamine D en vlees bevat vooral vitamine B1, B6, B12 en ijzer. Ook de andere B-vitamines zitten in deze producten, maar ook in granen, groenten en fruit. Net als magnesium, dat in bijna alle voedingsmiddelen voorkomt.

Supplementen en sport

Door meer vitamines en mineralen ga je niet automatisch betere sportprestaties leveren. Maar sport je intensief (meer dan 3x per week langer dan een uur), dan is het vaak lastig om te zorgen voor de juiste energievoorziening, en alle voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen te krijgen. Bij sommige sporten is bovendien het gewicht belangrijk, zoals ballet, turnen of bodybuilding. Bij een combinatie van intensief sporten en lijnen, kan de voorziening met vitamines en mineralen in het gedrang komen. Dan kan een multivitamine een zinvolle aanvulling zijn op de voeding.


 

 

Deel: