8 februari 2017

Supplementen: neem je ze wel of niet?

Over vitamines wordt veel geschreven en gepraat. En zeker nu het weer kwakkelt en veel mensen verkouden of ziek zijn. Vitamines zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Maar hebben supplementen zin? Moet je ze nu wel of niet nemen? De adviezen spreken elkaar vaak tegen. Het Vitamine Informatie Bureau gaat het liefst uit van gezond verstand.

Er zijn verschillende 'kampen' die met elkaar in discussie gaan. Het ene 'kamp' zegt dat je van allerlei vitamines, mineralen en andere stofjes héél veel extra nodig hebt en dat er geen enkel risico is. Bovendien wordt erbij gezegd: 'Baat het niet, dan schaadt het niet'. Daar recht tegenover staat het andere kamp dat zegt: je hebt niets nodig, alles zit al in gezonde en gevarieerde voeding en in zonlicht. Hooguit hebben speciale groepen iets extra's nodig.

Het klopt aan de ene kant dat je van de meeste vitamines en mineralen voldoende binnenkrijgt als je voldoende, gezond en gevarieerd eet. Maar dat is niet het hele verhaal.

Want het lukt lang niet iedereen om voldoende, gevarieerd en gezond te eten. Dan kan het verstandig zijn om een supplement te nemen. Neem dan bij voorkeur een supplement met 100 % ADH en blijf proberen om gezond te eten.

Het kan ook zijn dat je door je (eet)gewoontes een grotere kans hebt op te weinig vitamines. Dat geldt voor mensen die lijnen, heel veel sporten of medicijnen gebruiken.

Heb jij iets extra’s nodig?

Bepaalde groepen hebben altijd iets extra’s nodig, ook al eten ze nog zo gezond. De Gezondheidsraad heeft daarover officiële adviezen uitgebracht. Die groepen worden weleens neergezet als uitzonderingen, maar het gaat echt om héél veel mensen.

We geven een paar voorbeelden:

Vrouwen boven vijftig jaar krijgen het advies om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Dat zijn op dit moment ongeveer 2,7 miljoen vrouwen. Vanaf zeventig jaar hebben alle mannen en vrouwen 20 microgram per dag extra nodig. Helaas doen ouderen dat nog lang niet vaak genoeg: slechts 20 procent van de ouderen slikt dagelijks een supplement, terwijl dit het officiële advies van de Gezondheidsraad is. 

Een aanzienlijke groep Nederlandse vrouwen is zwanger of heeft een zwangerschapswens. Ook voor hen geldt een officieel advies: extra vitamine D en extra foliumzuur (tot week 10 van de zwangerschap). 

En dan ruim 700.000 kinderen tot 4 jaar. Zij hebben allemaal extra vitamine D nodig. Uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum onder ruim 4.000 Rotterdamse kinderen van 6 jaar oud bleek dat 30% van de kinderen te weinig vitamine D in hun bloed had. Bij de groep kinderen met een getinte of donkere huid lag dit percentage nog hoger: 55% had een te lage waarde aan vitamine D in het bloed. Blijkbaar volgt dus nog lang niet iedereen het advies op.

Conclusie: miljoenen Nederlanders vallen in een risicogroep en hebben dus hoe dan ook een vitaminesupplement nodig. Het is in de ogen van het Vitamine Informatie Bureau ongewenst wanneer er een algemeen beeld wordt geschetst als zouden supplementen nergens goed voor zijn. Dat schrikt miljoenen mensen af die het juist wél nodig hebben.

En hoe zit het dan met die verkoudheid?

Vitamine C, dat is de vitamine waar de meeste mensen aan denken als ze zich niet lekker voelen. Terecht, want vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand. Soms wordt er beweerd dat vitamine C een verkoudheid of griepje kan voorkomen. Dat klopt niet. Verkoudheid treedt niet minder vaak op bij het innemen van een hoge dosis vitamine C, maar de ernst en duur van de verkoudheid lijken door vitamine C wel gunstig te worden beïnvloed. 

Supplementen dus wel of niet?

Als je supplementen alleen gebruikt om een verkoudheid te voorkomen, dan heeft dit niet zoveel zin. Maar er zijn veel vitamines en mineralen, en je hebt ze allemaal nodig omdat ze stuk voor stuk een bijdrage leveren aan een goede gezondheid. Wat de weerstand betreft: daarbij helpen zes vitamines en vier mineralen. Lukt het je niet om gezond te eten, dan is het natuurlijk altijd beter om te kijken hoe je daarin stap voor stap verbetering kunt brengen. Tot die tijd is het gebruik van een multivitamine het overwegen waard, omdat je er dan zeker van bent dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt. En behoor je tot een doelgroep waarvoor een officieel advies geldt? Dan raden we je zéker aan om een supplement te gebruiken!


 

 

Deel: