10 januari 2017

Vijf tips voor een fit Nieuwjaar!

Het Vitamine Informatie Bureau geeft je vijf tips om het jaar fit en energiek te beginnen en vol te houden wat je van plan was.

1. Beweeg! Het liefst in de buitenlucht

Laat de auto staan, ga lopen of met de fiets en neem de trap in plaats van de lift. Zorg dat je in ieder geval vijf dagen per week een halfuurtje beweegt. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht ligt de lat hoger: een uur per dag. Kies beweging die bij je past, waar je plezier aan beleeft en het belangrijkste: die je volhoudt. In de buitenlucht maak je als de zon hoog genoeg staat ook nog vitamine D aan. Een belangrijke vitamine voor de botten, spieren en de weerstand. Dus: het liefst naar buiten!

2.Cliché, maar waar: eet gezond!

Beperk je tot drie maaltijden per dag,  eet minder tussendoortjes en laat alcohol zoveel mogelijk staan. Drink het liefst water of thee zonder suiker en neem geen drankjes met veel calorieën. Pas op: ook in vruchtensappen zit veel (natuurlijke) suiker. Als je wilt afvallen en een dieet gaat volgen kan het verstandig zijn om een multivitamine ter aanvulling te nemen. Zo weet je zeker dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt.

3.Lach je stress weg!

Wie lacht voelt zich beter en heeft minder last van stress. Zelfs als je eigenlijk helemaal niet blij bent. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Kansas. Tip van de onderzoekers: Als je een keer in de file staat en in de stress schiet, dwing je gezicht dan gewoon tot een lach. Dat zorgt er niet alleen voor dat je geestelijk beter met de situatie om kan gaan, het is ook goed voor je hart.

4.Zorg voor goede gewoontes!

Zorg ervoor dat je goede voornemen geen voornemen blijft, maar een goede gewoonte wordt. Hou het simpel. Het nemen van extra vitamine D op een vast moment van de dag bijvoorbeeld. Veel mensen die extra vitamine D nodig hebben vergeten dit, omdat ze het supplement niet op een vast moment op de dag nemen.

5.Slaap voldoende

Slaap is essentieel voor je gezondheid. Het lichaam heeft simpelweg voldoende tijd nodig om op te laden. Voldoende slaap is een lastig begrip, omdat dit voor iedereen anders is. Luister naar je lichaam en rust als het nodig is. Maak het niet te laat en ga naar bed als je voelt dat je moe wordt.


 

 

Deel: