5 september 2017

Back to school and work!

De vakantie zit erop en we gaan weer naar school en aan het werk. Na zo'n vakantie is ons lichaam natuurlijk goed opgeladen. Toch is het best moeilijk om het ritme weer op te pakken. Vitamines en mineralen geven je een steuntje in de rug en helpen je energieniveau op peil te houden. Het Vitamine Informatie Bureau geeft vijf tips om vol energie aan het nieuwe schooljaar te beginnen!

 

Tip 1: Eet gezond!

Schoot het er in de vakantie weleens bij in om iedere avond een gezonde maaltijd op tafel te zetten? Geeft niks, maar probeer dan nu die goede gewoonte weer op te pakken. Een gezonde maaltijd bevat natuurlijk veel vitamines en mineralen en die zorgen op hun beurt weer voor een flinke portie energie.

 

 

Tip 2: Neem voldoende energievitamines en mineralen

B-vitamines zijn de belangrijkste energievitamines. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan, vandaar de hele serie verschillende nummers. B-vitamines zorgen vooral voor de verbranding van koolhydraten in onze voeding. Daar krijg je energie van. B-vitamines komen voor in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals zuivel, vlees, vis, graanproducten en aardappelen. 

IJzer zit in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed. Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. Bij een tekort aan ijzer ben je sneller vermoeid. Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer uit de voeding beter wordt opgenomen.  Koper maakt, net als ijzer, onderdeel uit van hemoglobine. Dus ook koper zorgt ervoor dat we ons fit voelen.

Tip 3: Beweeg!

Gezond eten is niet genoeg om je fit te voelen. Daarom beginnen veel mensen na de vakantie weer met hun wekelijkse sporttraining. Sporten geeft energie, ook al denk je dat je moe bent na een dag in de schoolbanken of op het werk.

Tip 4: Rust uit en vermijd stress

Naast gezond eten en bewegen hebben slaap en stress invloed op je energieniveau. Slaap je onvoldoende, dan merk je dat direct de volgende dag. Probeer een slaapritme te vinden dat bij je past: waar de één aan zes uur slaap voldoende heeft, is de ander na acht uur nog lang niet uitgeslapen. Probeer onnodige stress te vermijden, want dat kost je alleen maar erg veel energie.

Tip 5: Kies voor aanvulling als dat nodig is

Er zijn dus verschillende vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor je energievoorziening. In het schema zie je waar ze in voorkomen. Lukt het niet om ze via de voeding binnen te krijgen? Neem dan een multivitamine naast je dagelijkse voeding, beweeg, rust voldoende en vermijd stress. Dan houdt niets je meer tegen om vol energie weer aan de slag te gaan!

Voedingsstof

Voedingsmiddel

  
Vitamines 
Vitamine B1Varkensvlees, volkoren brood, zilvervliesrijst
Vitamine B2Broccoli, melk, ei
Vitamine B3Noten, varkensvlees, vis
Vitamine B5Rundvlees, aardappelen, melk
Vitamine B6Bananen, bruin brood, noten
Vitamine B8Noten, sojabonen, eieren
Vitamine B11Brood, bladgroente
Vitamine B12Vlees, vis, kaas, ei, melk
  
Mineralen 
CalciumMelk, kaas, broccoli
IJzer(Rood) vlees, bruin brood, appelstroop
MagnesiumChocolade, noten, sojabonen, groente 
KoperChocolade, lever, garnalen
FosforVlees, melk, volkorenbrood
JodiumZeevis, gejodeerd zout

 


 

 

Deel: