Voorkómen van kanker begint bij voeding - Vitamine Informatie Bureau

12 december 2007

Voorkómen van kanker begint bij voeding

Categorie: Algemeen

 

De aanbeveling

De aanbeveling voor voedingssupplementen luidt als volgt:

voedingssupplementen

Stel als doel om de voedingsbehoeften alleen via de voeding te bereiken1

doelstelling voor de volksgezondheid

maak het deel van de bevolking dat zonder voedingssupplementen alle aanbevolen dagelijkse hoeveelheden haalt zo groot mogelijk.

individuele aanbeveling

voedingssupplementen worden niet aanbevolen voor het voorkómen van kanker1.
Dit is niet altijd haalbaar. in sommige gevallen van ziekten of een voedingstekort kunnen supplementen een waardevolle aanvulling zijn.

1 Dit is niet altijd haalbaar. in sommige gevallen van ziekten of een voedingstekort kunnen supplementen een waardevolle aanvulling zijn

Verantwoording

Het bewijs laat zien dat voedingssupplementen in een hoge dosering tegen kanker kunnen beschermen, maar ook kanker kunnen veroorzaken. Onderzoeken die dit aantonen hebben geen betekenis voor het wijdverbreide gebruik in de algemene bevolking, waarin de balans van de risico’s en voordelen niet goed kan worden voorspeld. Een algemene aanbeveling om supplementen te consumeren ter preventie van kanker zou onverwachte ongunstige gevolgen kunnen hebben.

De voorkeur wordt gegeven aan de verhoging van de consumptie van de belangrijke voedingsstoffen door middel van de gebruikelijke voeding. De aanbevelingen in dit rapport zijn gebaseerd op voedingsmiddelen,in lijn met de algemene aanpak. Vitamines,mineralen en andere voedingsstoffen zijn beoordeeld in samenhang met de voedingsmiddelen en dranken waarin deze zitten. Het panel oordeelt dat voedingsmiddelen en dranken, en niet voedingssupplementen, de beste manier zijn om ons mee te voeden.

Er bestaat bewijs dat voedingssupplementen in hoge doses het risico op sommige kankers kunnen beïnvloeden. Hoewel sommige onderzoeken hebben aangetoond dat sommige supplementen kanker kunnen voorkómen bij bepaalde mensen die een verhoogd risico hebben, bestaat er een kans dat dit niet geldt voor de algemene bevolking. Daar kan het effect anders uitvallen en kunnen er onverwachte en weinig frequente ongunstige effecten optreden. Het is daarom onverstandig om het wijdverspreide gebruik van voedingssupplementen aan te bevelen als een manier om kanker te voorkómen. Nadere details van bewijs en beoordelingen worden gegeven in hoofdstuk 4 (van het rapport, red.).

Over het algemeen, worden tekorten van voedingsstoffen van overigens gezonde personen het best opgelost door voeding rijk aan voedingsstoffen en niet door supplementen, omdat deze de consumptie van andere mogelijk voordelige voedselbestanddelen niet verhogen. Het panel ziet in dat er situaties bestaan waarin supplementen wenselijk zijn.

 

Reactie Vitamine Informatie Bureau

Het Vitamine Informatie Bureau ondersteunt de conclusie van het WCRF dat voeding de belangrijkste bron is van vitamines en mineralen. Het is belangrijk om een gezond leefpatroon na te streven met gezonde voeding en voldoende beweging.

Er zijn echter omstandigheden waarbij het gebruik van voedingssupplementen zinvol of wenselijk is. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van vitamine D bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen en het gebruik van foliumzuur bij zwangere vrouwen en vrouwen die zwanger willen worden. Ook het World Cancer Research Fund geeft aan dat supplementen in sommige gevallen van ziekten of een voedingstekort een waardevolle aanvulling kunnen zijn.

Vaak wordt bij het onderzoek naar effecten van voedingsupplementen gebruik gemaakt van extreem hoge doseringen vitamines en mineralen. Hoeveelheden die niet gehaald worden bij een verantwoord gebruik van voedingssupplementen. In het rapport van het World Cancer Research Fund is dat bijvoorbeeld het geval bij beta-caroteen, dat in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op longkanker. Deze conclusie is gebaseerd op een onderzoek waarin alleen zeer zware rokers zijn onderzocht, die hoge doseringen voedingssupplementen gebruikten. Dit onderzoek kan niet worden doorgetrokken naar de algemene bevolking met een verantwoord supplementgebruik (met vitamines tot max. 5x de ADH).

Naast het effect van vitamines en mineralen op kanker heeft het gebruik van voedingssupplementen (mogelijk) ook effect op het voorkómen van andere chronische aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten en osteoporose. Deze effecten en de gevolgen daarvan op de gezondheid van de mens zijn niet meegenomen in het gepubliceerde onderzoek.

Het Vitamine Informatie Bureau komt tot de slotsom dat het onderzoeksrapport per saldo een ondersteuning is voor het huidige advies aan consumenten. Dat advies is: eet gezond en gevarieerd. En wanneer dat een keer niet lukt, kan een supplement een waardevolle aanvulling zijn. Bijzondere aandacht verdient vitamine D voor ouderen en kinderen en foliumzuur voor zwangere vrouwen. Zij hebben feitelijk meer vitamine D en foliumzuur nodig dan ze uit de voeding kunnen halen. Een supplement is dan noodzakelijk.

 

Bronnen:

Samenvatting van:
World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research
Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer, a Global Perspective
Washington D.C., 2007

Kruizinga, A.G. en Jansen, M.C.J.F. (2007).Wetenschappelijk stand van zaken ten aanzien van vitamines, mineralen en spoorelementen. TNO-rapport V7392. TNO Kwaliteit van Leven, Zeist.