30 mei 2017

Zomerfruit zit vol vitamines!

Zomerfruit is nu volop te krijgen. We kunnen volop genieten van aardbeien, frambozen, bessen en perziken. Heerlijk! En zomerfruit is ook nogeens super rijk aan vitamines en mineralen!

Aardbeien: vitamine C

Aardbeien heten niet voor niets zomerkoninkjes. Ze zijn niet alleen heel erg lekker, er zit ook nog eens heel veel vitamine C in. Per 100 gram bevatten ze meer vitamine C dan een sinaasappel! Vitamine C is een alleskunner onder de vitamines. Het is bijvoorbeeld goed voor de weerstand en voor een gezonde huid.

Bessen: ijzer en koper

In de zomer kun je je tegoed doen aan lekker sappige rode bessen, ook wel aalbessen genoemd. Ze bevatten nauwelijks calorieën en hebben een heerlijk friszure smaak. Ze zijn rijk aan vitamine B1 en C.  Daarnaast bevatten ze veel  ijzer en koper. Deze mineralen zijn belangrijk voor het zuurstoftransport in je lichaam. Zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen in lichaamscellen. Dit geeft energie!

Perzik, abrikoos en nectarines: bèta-caroteen

De zon op je bord! Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele zomervruchten als perzik, nectarine en abrikoos. Bèta-caroteen zorgt voor een goede weerstand en is belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en voor de groei.  Geel en oranje fruit bevat ook de anti-oxidanten luteïne en zeaxanthine. Die werken als een soort inwendige zonnebril en beschermen het netvlies tegen de schadelijke werking van zonlicht.

Frambozen: anti-oxidanten

Ze zijn heel teer en exclusief, maar o zo lekker: frambozen. Wist je dat je door een schaaltje frambozen je lichaam helpt beschermen? Ze zijn namelijk zeer rijk aan anti-oxidanten, en dan met name de ellagitannines. Anti-oxidanten beschermen het lichaam tegen schade door veroudering, zonlicht, roken en milieuvervuiling. De bijzondere ellagitannines komen vrijwel alleen maar in frambozen voor, uniek dus!


 

 

Deel: