11 januari 2017

Zwangerschapsvitamines op een rij

Als je zwanger bent vraagt je lichaam om iets extra’s. Gezonde voeding is de basis, maar levert niet alle zwangerschapsvitamines. Het is tijdens de zwangerschap nodig om extra vitamines te nemen.

Foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap

Al vanaf het moment dat je besluit om zwanger te worden heb je extra foliumzuur nodig. Dagelijks 400 microgram. Onderzoek heeft uitgewezen dat een tekort aan foliumzuur in de eerste weken van de zwangerschap (op het moment dat de zwangerschap vaak nog niet is vastgesteld) het risico op een 'open ruggetje' (spina bifida) bij de baby verhoogt. Dit is een aangeboren afwijking waarbij de wervelkolom of de schedel niet volledig is gesloten. Een dagelijks supplement met 0,4 mg foliumzuur wordt geadviseerd gedurende vier weken voor tot acht weken na de conceptie. Acht weken na de conceptie komt overeen met week 10 van de zwangerschap. Er zijn speciale supplementen op de markt voor zwangere vrouwen.

Er wordt zelfs gedacht dat extra foliumzuur de hele zwangerschap nodig is. Er wordt een groot Nederlands onderzoek uitgevoerd, waarbij zwangere vrouwen gedurende de hele zwangerschap extra foliumzuur krijgen. Groene bladgroente, fruit en brood zijn de belangrijkste natuurlijke voedingsbronnen van foliumzuur. 

Vitamine D tijdens de zwangerschap

Nog zo’n vitamine waarvan de behoefte sterk verhoogd is tijdens de zwangerschap: vitamine D. Dat is nodig voor een goede ontwikkeling van de botten van de baby. De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouw om de gehele zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D extra te gebruiken.  Van nature komt vitamine D voor in vette vis en aan margarines en bak- en braadproducten wordt het toegevoegd. Ook zonlicht zorgt voor extra vitamine D in het lichaam. Voor zwangere vrouwen is dat niet voldoende: zij moeten extra vitamine D supplementen gebruiken. Een tekort aan vitamine D is niet alleen nodig voor de botten, het kan ook leiden tot een lager geboortegewicht, zo blijkt uit Amsterdams onderzoek. Helaas blijkt uit onderzoek dat ook vitamine D niet door alle zwangere vrouwen wordt geslikt: slechts 46% van de aanstaande moeders volgt het advies op.

Niet eten voor twee, maar twee keer zo gezond 

Gezond eten is tijdens de zwangerschap belangrijker dan ooit. Eten voor twee hoeft niet, maar misschien wel twee keer zo gezond! Op die manier krijgt moeder én kind alles binnen wat het nodig heeft.

Slik daarnaast extra foliumzuur en vitamine D. Er zijn ook multivitamines, die speciaal zijn ontwikkeld voor zwangere vrouwen. Die zijn geschikt voor de hele zwangerschap en de periode dat er borstvoeding wordt gegeven.

Ben je zwanger en wil je weten of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, doe dan de Zwangerschaps Vitaminetest.

Wil je weten hoeveel vitamines je dagelijks nodig hebt? Kijk dan hier.

 

 


 

 

Deel: