Energievitamines

Sommige vitamines zorgen voor extra energie. B-vitamines zorgen bijvoorbeeld voor de verbranding van koolhydraten in onze voeding. Daardoor krijgen we energie. IJzer zit in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed. Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. Bij een tekort aan ijzer ben je sneller vermoeid. Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen. Koper maakt, net als ijzer, onderdeel uit van hemoglobine. Dus ook koper zorgt ervoor dat we ons fit blijven voelen. Er zijn meer vitamines en mineralen die ervoor die zorgen voor je energieniveau op peil blijft. We hebben ze op een rij gezet. 

Voedingsstof

Voedingsmiddel

  
Vitamines 
Vitamine B1Varkensvlees, volkoren brood, zilvervliesrijst
Vitamine B2Broccoli, melk, ei
Vitamine B3Noten, varkensvlees, vis
Vitamine B5Rundvlees, aardappelen, melk
Vitamine B6Bananen, bruin brood, noten
Vitamine B8Noten, sojabonen, eieren
Vitamine B11Brood, bladgroente
Vitamine B12Vlees, vis, kaas, ei, melk
  
Mineralen 
CalciumMelk, kaas, broccoli
IJzer(Rood) vlees, bruin brood, appelstroop
MagnesiumChocolade, noten, sojabonen, groente 
KoperChocolade, lever, garnalen
FosforVlees, melk, volkorenbrood
JodiumZeevis, zout

 

 

Deel: