Seleen

Seleen heeft eenzelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Er zijn aanwijzingen dat het zware metalen die het lichaam via verontreinigingen binnenkomen minder giftig maakt. Bovendien zou seleen mogelijk bescherming kunnen bieden tegen het ontstaan van prostaatkanker. Seleen is ook van belang voor een goede weerstand, voor de ontwikkeling van de zaadcellen en voor gezond haar.

Waar zit het in?

Seleen is in bijna alle voedingsmiddelen aanwezig. Het gehalte aan seleen in plantaardige producten hangt af van de hoeveelheid seleen in de bodem. Granen zijn over het algemeen rijker aan seleen dan groenten. Ook orgaanvlees (zoals lever en nier), vis en schelpdieren en paranoten bevatten veel seleen.

Op de pagina ‘waar zit het in?’ is meer informatie te vinden over de bronnen van seleen en de bijdrage van deze bronnen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Hoeveel heb ik nodig?

De aanbevolen hoeveelheid voor volwassen vrouwen op 50 microgram per dag en voor volwassen mannen op 60 microgram per dag. Een overzicht van de seleenbehoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘hoeveel heb ik nodig?’.

Wat is veilig?

De maximale veilige dosis voor seleen is 300 microgram seleen per dag. Dit komt overeen met drie kilo rijst of tweeënhalve kilo vlees. Paranoten bevatten in verhouding veel seleen. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan seleen?

Bij een teveel aan seleen worden de haren en nagels broos. Er kan verlies van nagels en haren optreden.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan seleen?

Bij een tekort aan seleen kan er een verstoring van de werking van de hartspier optreden.