Voor mensen die af willen vallen moet een verantwoord dieetadvies altijd uitgaan van de Richtlijnen Goede Voeding. Deze zijn voor de consument zijn uitgewerkt in de Schijf van Vijf. Een dieet dat is samengesteld volgens deze richtlijn bevat alle vitamines en mineralen in voldoende mate. Het is bijvoorbeeld belangrijk om voldoende brood en graanproducten te eten: als iemand minder dan vier sneden brood eet, is de inname van vitamine B1 lager dan aanbevolen wordt. Ook de inname van ijzer (Fe) kan dan in gevaar komen.

Gezonde voeding en supplementen

Als je wilt afvallen is het niet nodig standaard een multivitaminesupplement te nemen. Door op je voeding te letten, eet je vaak automatisch gezonder. Hierdoor is de inname van vitamines en mineralen in het dieet soms zelfs hoger dan daarvoor. Als een dieet gevolgd wordt dat niet voldoet aan de ‘Schijf van Vijf’ dan kun je overwegen een supplement te nemen. Het is dan wel verstandig te letten op bijvoorbeeld de hoeveelheid vitamines en de houdbaarheid van de supplementen.

Vitaminetekort bij overgewicht

Ook bij overgewicht is een vitaminetekort mogelijk. Voedsel met veel energie bevat niet noodzakelijkerwijs ook meer vitamines. Een voeding met veel koolhydraten, eiwitten of vetten en weinig vitamines, zoals snoep en tussendoortjes, kan je te zwaar maken én leiden tot vitaminetekorten.

Diëten

De energiebehoefte voor volwassen vrouwen met zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd ligt rond de 2000 kcal (8400 kJ). Voor volwassen mannen met hetzelfde bewegingspatroon is deze behoefte ongeveer 2500 kcal (10500 kJ). De energiebehoefte hangt af van verschillende factoren: leeftijd, geslacht, gewicht, hoeveelheid beweging en de intensiteit en duur hiervan. Als je wilt afvallen zul je méér energie moeten verbruiken dan je via je eten en drinken binnenkrijgt. Als je op dieet gaat kun je kiezen voor verschillende typen diëten.

Atkins, Dokter Frank, Montignac, het Sonja Bakker of het Cambridge dieet. Een willekeurige greep uit de vele diëten die er zijn. Wie dit type diëten langdurig volgt, loopt een risico op tekorten van bepaalde vitamines of mineralen. Welke dit zijn hangt volledig af van het type dieet. Beter is om een dieet te volgen volgens de Schijf van Vijf. Zo’n dieet levert niet alleen voldoende vitamines en mineralen, maar zorgt bijvoorbeeld ook voor voldoende vezels, eiwitten en vetten.

Daarnaast zijn er ook laag-energetische dieetvoedingen en maaltijdvervangers. Aan deze dieetvoedingen zijn eisen gesteld met betrekking tot de hoeveelheid vitamines en mineralen die ze moeten bevatten. Per dag bevatten deze producten tenminste één maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen.