Extra vitamine D

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat de huid steeds minder vitamine D aanmaakt naarmate we ouder worden.

Alle vrouwen boven de vijftig hebben dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig. Voor mannen geldt dit nog niet, tenzij ze een donkere huid hebben of onvoldoende buiten komen. Mannen boven de 70 jaar hebben wel extra vitamine D nodig.

Lees meer over vitamine D

Vitamine B12

Als we ouder worden kan de  maagzuurproductie verminderen. Ook wordt een andere stof die nodig is om vitamine B12 op te nemen steeds minder aangemaakt. Hierdoor wordt vitamine B12  soms minder goed opgenomen in het lichaam en als gevolg hiervan is er een grotere kans op een vitamine B12-tekort. Medicijngebruik (invoegen infoblad) kan ook invloed hebben op de opname van vitamine B12.

Multivitamine voor 50-plus

Iedere dag gezond en gevarieerd eten is best een uitdaging. Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat mannen tussen de 51 en de 79 jaar jaar gemiddeld 154 gram groente eten. Vrouwen doen het iets minder goed, ze eten 150 gram. Daarmee halen ze de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente niet. Als je lange tijd minder gezond of gevarieerd eten is het mogelijk een vitaminetekort te ontwikkelen. 

Ook kan het gebruik van medicijnen de opname van vitamines verstoren (zie ook: factsheet Interactie tussen vitamines, mineralen en medicijnen).

Vitamines en mineralen voor mannen en vrouwen

In het overzicht aan de rechterkant van de pagina zie je hoeveel vitamines en mineralen mannen en vrouwen (51-70 jaar) precies nodig hebben per dag.