Zwanger en foliumzuur (vitamine B11)

Op het moment dat je besluit dat je zwanger wilt worden kun je het beste beginnen met het slikken van extra foliumzuur, oftwel vitamine B11. Neem dagelijks 400 microgram. Onderzoek heeft uitgewezen dat een tekort aan foliumzuur in de eerste weken van de zwangerschap (op het moment dat de zwangerschap vaak nog niet is vastgesteld) het risico op een 'open ruggetje' (spina bifida) bij de baby verhoogt. Dit is een aangeboren afwijking waarbij de wervelkolom of de schedel niet volledig is gesloten. 

Je hebt in ieder geval extra foliumzuur nodig tot 8 weken na de bevruchting, dat is de 10e week van de zwangerschap. Daarna doorgaan met extra foliumzuur kan geen kwaad. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat dit een positief effect heeft op vroeggeboorte en dat het zorgt voor een minder grote kans op zwangerschapsvergiftiging (link).

Zwanger en vitamine D

Het advies voor zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van een stevig skelet.

Zwanger en vitamine A

Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei en een goede vitamine A-voorziening tijdens de zwangerschap is daarom van groot belang. De aanbeveling voor vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd van 700 naar 800 microgram per dag.

Een te hoge inname van vitamine A kan in de vroege zwangerschap de vrucht beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen. Omdat lever grote hoeveelheden vitamine A kan bevatten, raadt de Gezondheidsraad zwangere vrouwen af om lever te eten. Zo bevat 100 gram runderlever al ruim 11.000 microgram vitamine A, ver boven de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag. Een sneetje brood met leverworst bevat 1.000 microgram vitamine A. Daarom is het advies om geen lever te eten en niet meer dan 1 boterham per dag te besmeren met leversmeerworst of leverpaté. Het beste kun je helemaal geen lever of leverproducten eten tijdens de zwangerschap.

Mogelijk vanwege de waarschuwingen voor vitamine A halen zwangere vrouwen vaak niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 800 microgram vitamine A per dag. Uit de Voedselconsumptiepeiling uit 1998 blijkt dat de gemiddelde inname tijdens de zwangerschap 829 microgram vitamine A per dag is. Ook een tekort kan schadelijk zijn: vitamine A is essentieel voor een goede ontwikkeling van de foetus. Het is dus belangrijk om niet té voorzichtig te zijn met de inname van vitamine A.

Ben je benieuwd of je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt?
Doe de Zwangerschaps Vitaminetest.

Supplementen als je zwanger bent

Tijdens de zwangerschap wordt aangeraden om dagelijks een supplement te gebruiken met 10 microgram vitamine D.

Een dagelijks supplement met 0,4 mg foliumzuur wordt geadviseerd gedurende vier weken voor tot acht weken na de conceptie. Acht weken na de conceptie komt overeen met week 10 van de zwangerschap. Er zijn speciale supplementen op de markt voor zwangere vrouwen.

Vitamines en mineralen als je zwanger bent

In het overzicht aan de rechterkant van de pagina zie je hoeveel vitamines en mineralen zwangere vrouwen precies nodig hebben per dag.

Tip: wil je multivitaminesupplement gebruiken tijdens je zwangerschap? Dat kan, maar kies voor een supplement met bèta-caroteen in plaats van vitamine A.